تبلیغات
جزوات مبانی سازمان و مدیریت استاد زنگانه - مطالب هفته چهارم آبان 1392

وظایف مدیریت (ادامه مطلب جلسه دوم)

پنجشنبه 30 آبان 1392  07:28 ب.ظ

 

وظایف مدیریت

لوترگیولیک: 1.برنامه ریزی 2. سازماندهی 3.به کار گماردن 4. هدایت 5. هماهنگ کردن 6. گزارش دادن 7. بودجه بندی

برچ: 1. برنامه ریزی 2. کنترل 3.همامنگی 4. ایجاد انگیزه

هنری فایول: 1. برنامه ریزی 2. سازماندهی 3. هدایت 4. کنترل 5. همامنگی

جورج موریس : 1. برنامه ریزی 2. سازماندهی 3. هدایت 4. استخدام 5. کنترل

نظر جورج موریس در خصوص عناصر مدیریت در سطوح مختلف مدیریت وسعت و میزان انجام هر یک از وظایف مدیریت (برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت ،استخدام ،کنترل) در سطوح مختلف مدیریت تفاوت دارد.
ادامه مطلب

نوشته شده توسط: آیدا محمد سلطانی | آخرین ویرایش:پنجشنبه 30 آبان 1392 | نظرات() 

نظریه های نوین مدیریت

پنجشنبه 30 آبان 1392  07:24 ب.ظ

 

نظریه های نوین مدیریت:

 

1_ نظریه سیستمی :

عناصر کلیدی نظریه سیستمی:1/تعریف سیستم :سیستم مجموعه ای از اجزا است که با ارتباط و پیوند متقابل را کل واحد تشکیل میدهد و نقش معین ایفا میکند.2/ سیستمهای فرعی : اجزاعی که کل سیستم را میسازند سیستم فرعی مینامند 3/ سیستمهای باز و بسته : سیستمی که با محیط اطراف خود کنش متقابل داشته باشند سیستم باز نام میگیرند، سیستمی که با محیط اطراف خود کنش متقابل نداشته باشد سیستم بسته میگویند. 4/ مرز سیستم : هر سیستمی مرزی دارد که آن را از محیط اطرافش جدا میکند.

5/ باز خورد سیستم : کلید نظارت سیستم است و برای حفظ و بقای پویایی سیستم ضروریست. 6/ هم افزایی سیستم : یعنی اینکه هر مجموعه بزرگتر از اجزای تشکیل دهنده آن است.

2_ نظریه اقتضایی:

طرفداران این نظریه که از نظریه های نوین مدیریت میباشد معتقدند شیوه مدیریت و سازماندهی میباید متناسب با شرایط زمان، مکان ، سازمان و محیط باشد، تصمیمات مهم و استراتژیک مدیریت بایستی با فرهنگ ، اقلیم، آداب و رسوم آن منطقه سازگاری داشته باشد. بطور مثال برای اداره همه سازمانها نمیتوان به بخشنامه ها و بیانیه ها استناد کرد بنابراین از نظریه اقتضایی این از زظایف مدیران است که مشخص کنند کدام تکنیک و روش در یک موقعیت خاص و تحت شرایط و زمان معین نتیجه مطلوب را بدست میدهد ممکن است یک تصمیم در یک شرایط زمانی منجر به جواب مساعد گردد اما همان تصمیم در واحد سازمانی در شرایط زمانی دیگر منجر به جواب مساعد نگردد.

نوشته شده توسط: آیدا محمد سلطانی | آخرین ویرایش:پنجشنبه 30 آبان 1392 | نظرات() 

تئوری نئو کلاسیک

پنجشنبه 30 آبان 1392  07:23 ب.ظ

 

تئوری نئوکلاسیک:

نئوکلاسیک ها در راستای رفع نقص نظریات کلاسیک ها میباشند در نظریه های این دوره توجه به عامل انسانی در مدیریت شکل گرفته است.

1/1/مطالعات هاثورن:

 مطالعات هاثورن توسط آلتون مایو در دانشگاه هاروارد صورت گرفته است این مطالعات توجه به عوامل اجتماعی روحیه گروهی نقش گروههای غیر رسمی در کارایی افراد بیان مینمایند. شروع کار با بررسی سه متغیر : استراحت کارگران در ساعات مان کار ، آزادی کارگران در محیط کار و نداشتن سرپرست مستقیم، پدیده های ناشی از کاهش ساعات کار صورت گرفت.

نحوه آزمایش بدین شکل بوده که :

از دو کارگر زن خواسته شد 1- تاهر کدام 4همکار برای خود برگزینند.

2-ادامه فعالیتها مانند قبل (افزایش تولید گردد)

3- شش کارگر که وظیفه آنها منتاژ تلفن بود که به صورت جداگانه کار میکردند در یک اتاق جمع کردند و در نحوه کارشان تغییرات به وجود آورده و پس از مدتی افزایش حقوق دادند و ساعات کار آنان را کاهش داده که این امر پس از مدتی سطح تولید را افزایش داد.

4- در این مرحله شش کارگر را میان بقیه ی کارگران برگرداندند و کار معمولی با چهل ساعت کار در هفته بدون استراحت که این امر باعث افزایش تولید گردید.

نتایج مطالعات هاثورن:

1/ نیاز کارکنان به عرضه داشتن شخصیت خویش

2/ نیاز آنان به تامین آسایش و رفاه روحی و روانی

3/ حس همبستگی و وابستگی افراد به یکدیگر

4/ نیاز آنان به اینکه خود را جزء سازمان بدانند و احساس نمایند که سازمان هم متقابلاً آنها را از آن خود میداند.

5/ لزوم تطبیق هدفهای گروههای غیر رسمی با هدفهای رسمی سازمان
ادامه مطلب

نوشته شده توسط: آیدا محمد سلطانی | آخرین ویرایش:پنجشنبه 30 آبان 1392 | نظرات() 

نظریه گیلبرت ها

پنجشنبه 30 آبان 1392  07:06 ب.ظ

نظریه گیلبرت ها: در نظریه های گیلبرت ها وی به حرکت سنجی اشاره میکند و مشخص میکند 17 حرکت در دوره های سه گانه انجام کار یعنی:

 1_بلند کردن 2_ جابجا کردن 3_ استراحت کردن

 پس از مطالعه هزاران کار مشخص میکند.

هنری گانت : گانت برخلاف گیلبرت ها بر یک بهترین راه برای انجام کار معتقد نبود بلکه معتقد بود میتوان راهی پیدا کرد که در یک موقعیت بهترین به نظر آید.

مدیریت اداری فایول: پایه گذار این مکتب شخصی به نام هنری فایول میباشد طرفداران این نظریه از این جهت نام آن را مدیریت عمومی نهاده اند که تمامی جوانب مورد نیاز سازمانها و شرکتها را بررسی نموده و ارائه ی طریق نموده است. هنری فایول پایه گذار این مکتب کل سازمان را پیکره ای واحدی دانسته و فعالیتهای هر سازمان را به 6 دسته تقسیم مینماید

1/ واحد بازرگانی :شامل خرید،فروش،صادرات ،واردات،مواد اولیه و...

2/ واحد مالی : دخل و خرج و هزینه ها...

3/ واحد فنی یا تولیدی

4/ واحد ایمنی

5/ واحد حسابداری صنعتی

6/ واحد مدیریتی

این مکتب بهترین وظیفه هر سازمان را از وظایف فوق مدیریت میداندو هنری فایول روشها و فنونی که در تجربه بدان رسیده است و آنها را در پیکره سازمان و وظایف یک مدیریت مفید و موثر میداند به عنوان اصول 14گانه ارائه نموده است.


ادامه مطلب

نوشته شده توسط: آیدا محمد سلطانی | آخرین ویرایش:پنجشنبه 30 آبان 1392 | نظرات()